Handleiding met 15 SEO tips voor Joomla 3

Geschreven door Anja Hage.

Joomla 3 SEO

Wil je graag weten hoe je zelf je Joomla website kunt optimaliseren voor de zoekmachines? Voor Webdesigner Magazine heb ik een aantal jaren geleden al eens een artikel geschreven over de basis van zoekmachine optimalisatie voor Joomla.

Ik deel graag 15 SEO tips voor Joomla 3 waarmee je direct zelf aan de slag kan!

Joomla SEO onderwerpen in deze handleiding

Er wordt in deze handleiding gebruik gemaakt van de Nederlandstalige Joomla 3 te downloaden via JoomlaCommunity.nl.


1. Joomla! zoekmachine vriendelijke url's

Om de standaard zoekmachine optimalisatie van Joomla te activeren ga je na inloggen (via de administrator) naar het kopje 'Instellingen' (aan de linkerkant op het controlepaneel) en klik je daaronder op de link 'Algemeen'. Op de eerste pagina (tabje website) zie je aan de rechterkant de SEO-instellingen. Met de eerste optie 'Zoekmachinevriendelijke URLs' kies je of de URL's wel of niet geoptimaliseerd moeten worden, de eerste optie zet je op 'Ja'. Daardoor zullen standaard Joomla URL's zoals bijvoorbeeld www.domeinnaam.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=7&Itemid=104 omgezet worden naar www.domeinnaam.nl/index.php/pagina-naam. 

Joomla zoekmachine vriendelijke URL's

2. Gebruik URL herschrijven 

De tweede optie 'Gebruik URL herschrijven' is aan te raden om index.php uit de URL's te halen, dat staat professioneler en een ander voordeel is dat de URL nog korter is. 

Je moet je eerst via een FTP (File Transfer Protocol) programma het htaccess.txt bestand activeren door te hernoemen naar .htaccess om mod_rewrite (URL herschrijven) te kunnen gebruiken (zie punt 7 in deze handleiding). Daarna zet je de optie 'Gebruik URL herschrijven' op 'Ja'. 

Joomla Gebruik URL herschrijven

3. Achtervoegsel (suffix) 

Met de derde optie kun je ervoor kiezen om een achtervoegsel (suffix) zoals .html aan je URL's toe te laten voegen, URL's als www.domeinnaam.nl/joomla worden dan als www.domeinnaam.nl/joomla.html getoond. Dit heeft geen positieve invloed op de zoekmachine resultaten. Het kan bijvoorbeeld wel handig zijn als je een nieuwe Joomla website hebt gebouwd om dezelfde URL's in te stellen als de URL's die op de oude (html) website werden gebruikt.

Joomla - Achtervoegsel (suffix)

4. Unicode aliassen

Deze optie kan ingesteld worden als de doelgroep van de website een land betreft waarvan het alfabet niet-Westerse karakters bevat zoals Rusland, Griekenland of een Arabisch land.

Met Unicode aliassen is het mogelijk om een URL te tonen met bijvoorbeeld Russische, Griekse of Arabische karakters zonder dat deze omgezet worden naar Westerse karakters.

Joomla - Unicode aliassen

5. Websitenaam in paginatitels invoegen

In Joomla 3 zijn er 3 opties. De websitenaam aan het einde van de titel, vooraan in de titel of helemaal niet. 

Per pagina kun je belangrijke relevante zoekwoorden in de pagina titel opnemen (Zie 9. Browserpaginatitel) en vooral zoekwoorden vooraan in de titel zijn belangrijk. Daarom is het aan te raden de websitenaam na de paginatitel en niet vooraan in de paginatitel te plaatsen. Als het goed is wordt de website over het algemeen toch wel gevonden als er op websitenaam in de zoekmachines gezocht wordt, zeker als de websitenaam hetzelfde is als de domeinnaam. 

Joomla - Websitenaam in paginatitels invoegen

De websitenaam kun je op dezelfde pagina aan de linkerkant bij de 'Website-instellingen' invullen of aanpassen. Vul hier een merk- of bedrijfsnaam in eventueel aangevuld met een plaatsnaam.

6. Metadata instellingen

Nadat de SEO instellingen zijn geactiveerd, kun je op dezelfde pagina aan de linkerkant de Metadata-instellingen invullen.

7. Bestand htaccess.txt activeren

Activeer altijd het htaccess.txt bestand. Dat is niet alleen nodig om mod_rewrite voor de standaard SEO instellingen te activeren, maar ook staan er belangrijke basisbeveiligingen voor de website in. Een htaccess.txt bestand hernoemen doe je door bijvoorbeeld een FTP programma te gebruiken (o.a. het open source programma FileZilla), daarmee log je in op de webserver en in de websitemap (bijvoorbeeld met de naam web of httpdocs) vind je het htaccess.txt bestand. Klik met de rechtermuis op het bestand en kies voor de optie hernoemen of rename en pas de naam van het bestand aan naar .htaccess

Joomla - htaccess.txt hernoemen

8. Zoekmachine vriendelijke URL's optimaliseren

Als je vanuit het menu naar een artikel (of een ander soort pagina) gaat geldt dat de alias van het menu-item wordt gebruikt voor de opbouw van de zoekmachine vriendelijke URL. De URL kun je aanpassen via het menu-item in het menu-beheer door een andere alias in te vullen. 

Joomla - Zoekmachine vriendelijke URL's instellen

Heb je een pagina in blogopmaak? (Categorieblog) bijvoorbeeld een weblog. En je klikt rechtstreeks een artikel in je weblog aan die niet in het menu is opgenomen, dan wordt de URL standaard opgebouwd vanuit de titel van dat artikel. Als je de URL wilt aanpassen ga je naar artikelbeheer en klik je de titel van het artikel om te bewerken. Als eerste staat daar de titel van het artikel en daarnaast de alias die je eventueel kan aanpassen voor de URL.

Joomla - Zoekmachine vriendelijke URL artikel

Als een link naar het artikel niet is opgenomen in het menu zal je met standaard Joomla SEO wel een URL te zien krijgen met daarin een getal (ID van het artikel). Bijvoorbeeld: https://www.joomlacursussen.nl/weblog/32-handleiding-joomla-seo

Sinds Joomla 3.8 is het nu ook mogelijk om het ID nummer van een artikel uit de URL te verwijderen (Zoals 32 in bovenstaande URL). Deze nieuwe optie kan je vinden via de 'Algemene instellingen' (1). Klik eerst op de link 'Artikelen' (2) aan de linkerkant en daarna rechts op de tab 'Integratie' (3). Daaronder zie je de twee nieuwe opties staan (4) 'URL routeren' (zet deze optie op 'Vernieuwend') en 'Verwijder ID's uit URL's' (zet deze optie op 'Ja').

Let op! Als je voor een bestaande website deze nieuwe optie wilt activeren is het wel belangrijk om vooraf een overzicht van URL's met een ID nummer te maken. Voor deze URL's zal handmatig een verwijzing (301 redirect) ingesteld moeten worden. Anders verwijzen de URL's met een ID nummer (bijvoorbeeld geïndexeerd door Google) naar pagina's die niet meer gevonden kunnen worden op de website en krijgen bezoekers een 404 foutmelding te zien. In het artikel Stel 301 redirects in voor behoud linkwaarde vind je meer informatie hoe je verwijzingen in kan stellen.

joomla 3.8 artikel ID verwijderen uit URL

9. Browserpaginatitel

In het menubeheer kan je ook de browserpaginatitel aanpassen, deze wordt weergegeven in de titelbalk van de browser en is belangrijk voor SEO. Klik bijvoorbeeld op het menu-item home, standaard wordt de 'Menutitel' Home gebruikt als browserpaginatitel. De browserpaginatitel kun je via de tab 'Paginaweergave' aanpassen. Daar kun je zelf een browserpaginatitel invullen en aangeven of deze titel wel of niet als paginakop op de pagina zelf getoond moet worden. Bij de derde optie 'Paginakop' kun je een andere titel invullen dan de 'Browserpaginatitel'. De 'Paginakop' zal dan over het algemeen als de belangrijkste titel (Heading 1) op de pagina getoond worden.

Joomla - Browserpaginatitel

Sinds Joomla 3.7 is het nu ook mogelijk om een aangepast browserpaginatitel in te stellen voor een artikel zonder menu-item. Meer informatie hierover https://www.joomlacursussen.nl/weblog/aangepaste-browserpaginatitel-artikel-zonder-menu-item

10. Metadata opties

Het is in Joomla 3 mogelijk om op 3 verschillende plaatsen 'Metabeschrijvingen' en 'Meta trefwoorden' in te stellen. Bij de menu-items, categorieën en artikelen. 

In Google wordt de metabeschrijving niet gebruikt voor het bepalen van de positie in de zoekresultaten, maar meer als korte advertentie om te verleiden door te klikken naar de website. Bij het delen naar bijvoorbeeld Facebook wordt de beschrijving ook gebruikt als extra informatie.

Joomla - Metabeschrijving voor Google

Er geldt een beperkt aantal karakters voor de metabeschrijving die weergegeven worden in de zoekresultaten, een handige tool voor het controleren van het aantal karakters is de Google SERP Snippet Optimization Tool http://www.seomofo.com/snippet-optimizer.html 

Zoals eerder geschreven zijn de Metatrefwoorden al een tijdje niet meer belangrijk. Omdat de meest gebruikte zoekmachine Google deze niet meer gebruikt bij het bepalen van de positie in de zoekmachine resultaten, kan je dit veld het beste leeg laten voor Google SEO. Andere zoekmachines zoals Bing maken er nog wel gebruik van.

Metadata opties – Menu-items

Als je op de website vanuit een menu-item naar een pagina gaat kun je de 'Metabeschrijving' van die pagina aanpassen via het 'Administrator Controlepaneel' > onder het kopje 'Structuur' > link 'Menu's' > daarna klik je op het menu waarin je een menu-item wilt aanpassen. Klik op het menu-item waarvoor je een 'Metabeschrijving' wilt invullen via de tab 'Metadata', de 'Meta trefwoorden' kun je leeg laten en de instelling 'Robots' kun je op 'Gebruik algemeen' laten staan of een andere instelling kiezen. 

Joomla - Metadata opties menu-items

Metadata opties – Categorieën

Het is ook mogelijk om een 'Metabeschrijving' voor categorieën in te vullen. Dit kun je bijvoorbeeld toepassen als je een een pagina in blogopmaak hebt waar links op staan naar categorieën die niet in het menu voorkomen.

Je kunt een 'Metabeschrijving' voor een categorie invullen via het 'Administrator Controlepaneel' > onder het kopje 'Inhoud' > link 'Categorieën' > daarna klik je op de categorie en via de tab 'Publicatie' vind je weer de 'Metadata opties' waar je een 'Metabeschrijving' in kunt vullen.

Metadata opties – Artikelen

Heb je in een weblog artikelen staan die niet in het menu voorkomen dan kun je ook per artikel een 'Metabeschrijving' invullen i.p.v. via een menu-item.

Dit doe je via het 'Administrator Controlepaneel' > onder het kopje 'Inhoud' > link 'Artikelen' > daar zie je een overzicht van de artikelen van de website. In artikelbeheer klik je op een artikel en aan de rechterkant vind je weer de tab 'Publicatie' waar je een 'Metabeschrijving' voor het artikel kunt invullen.

11. Afbeeldingen

Zorg bij afbeeldingen die gebruikt worden dat je een omschrijving van de afbeelding in de bestandsnaam gebruikt in plaats van bijvoorbeeld afbeelding01.jpg, ook belangrijk is het gebruik van alt teksten (beschrijving afbeelding) bij het invoegen van de afbeeldingen. Gebruik daarvoor korte omschrijvende teksten van de afbeelding met relevante zoekwoorden.

Joomla - afbeeldingen gebruiken

Er wordt tijdens het zoeken in Google ook gekeken naar afbeeldingen in de zoekresultaten of gezocht naar afbeeldingen, dat kan voor bezoek naar de website zorgen. Zeker als je de bestandsnamen van afbeeldingen een goede omschrijving geeft met relevante zoekwoorden die bij de bijbehorende tekst passen.

12. Interne links

Intern linken op je website van de ene naar de andere pagina is nog steeds waardevol voor zoekmachine optimalisatie, maar maak niet teveel gebruik van interne links met dezelfde zoekwoorden op één pagina. Dat kan door Google gezien worden als spam. Interne links moeten in eerste instantie vanuit bezoekers oogpunt ingezet worden als duidelijke navigatie in de tekst naar een andere pagina. Daarnaast gebruikt Google de interne links om de inhoud van de pagina's op de website te indexeren, een aanrader om de vindbaarheid van je website te verhogen.

Intern linken kan handmatig, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Zo heeft de extensie Joomla! Content Editor (JCE) http://www.joomlacontenteditor.net hiervoor standaard de link optie. Daarmee kun je op een snelle manier intern linken.  

Joomla - interne website links

De Joomla! module Breadcrumbs (Kruimelpad) wordt vooral gebruikt voor usability (gebruiksvriendelijkheid) maar deze module is ook nuttig voor het intern linken op de website.

Meer informatie: Joomla kruimelpad en zoekfunctie

13. Pagina headings

Een duidelijke, leesbare indeling van een pagina is als eerste belangrijk voor de bezoeker van de website, maar ook voor Google. Paginakoppen worden gebruikt om de structuur van de pagina weer te geven en worden ook gelezen door de zoekmachines. Gebruik daarom duidelijke paginakoppen met relevante zoekwoorden.

De belangrijkste paginakop is een 'heading 1' en staat over het algemeen bovenaan de pagina, gebruik tussen de alinea's subkoppen (een 'heading 2').

Joomla - artikel headings

Google kan een titel in de zoekresultaten aanpassen en doet dit om de relevantie van het resultaat voor de zoekopdracht beter aan te geven. Hiervoor worden ook koppen op de pagina (met name 'heading 1') gebruikt.

Gebruik daarom voor Google niet alleen relevante zoekwoorden in de paginatitel over het onderwerp van de pagina, maar ook zoekwoorden in de paginakoppen.

Joomla - headings google zoekresultaten

14. Sitemap

Een sitemap is handig voor de bezoekers van je website om in één overzicht alle pagina's van de website te bekijken, maar een sitemap wordt ook voor zoekmachine optimalisatie gebruikt. Zo kan een sitemap een handig hulpmiddel zijn voor nieuwe websites om sneller door de zoekmachines geïndexeerd te worden (bij nieuwe domeinnamen kan dit standaard soms wel een aantal weken duren).

Zoekmachines kunnen door middel van de sitemap in één keer alle pagina's van de website vinden en nieuwe pagina's die automatisch aan de sitemap toegevoegd worden over het algemeen ook sneller gevonden. Voor Joomla! bestaan er diverse sitemap extensies waaronder OSmap https://extensions.joomla.org/extensions/extension/structure-a-navigation/site-map/osmap/ daarmee wordt er van je website een sitemap gegenereerd plus een xml URL. Gebruik deze xml URL om de sitemap aan te melden bij Google Search Console https://www.google.com/webmasters/tools voor snellere indexering en meer SEO inzichten.

Joomla seo sitemap xml url google

 

15. Weblog of nieuwspagina

Goede informatieve teksten op je website zijn in ieder geval belangrijk en regelmatig nieuwe teksten worden niet alleen door je (terugkerende) bezoekers erg gewaardeerd, maar ook door zoekmachines zoals Google. Schrijf interessante teksten met relevante onderwerpen voor je doelgroep zodat het voor je bezoekers duidelijk is wat jouw specialisme is. Schrijf wel altijd voor je bezoekers en niet voor de zoekmachines en gebruik niet teveel dezelfde zoekwoorden op één pagina, maar ook synoniemen.

Een aantal voordelen:


Heel veel succes met het optimaliseren van je Joomla website!

Deze handleiding zal regelmatig aangevuld worden met extra tips en geoptimaliseerd worden voor toekomstige Joomla versies.

 

Tags: Joomla SEO

Afdrukken